مقالهٔ «برندینگ مزیت رقابتی امروزهٔ بانک‌ها»، منتشرشده در سایت بانک و بیمه مرداد 91

مقالهٔ «برندینگ مزیت رقابتی امروزهٔ بانک‌ها»، منتشرشده در سایت بانک و بیمه مرداد 91

کافی است پيام‌های بازرگانی رسانه ملی را مرور کنيد تا شما هم به اين باور برسيد که 50 درصد از تبليغات رسانه‌ای ايران از سوی بانک‌هاست.

امروزه رقابت بين بانک‌ها را هم در نوع و کميت تبليغات‌شان می‌توان ديد، هم در همه ابعاد کاری‌شان. هر جايزه و نشانی که در کشور ارائه می‌شود، چند بانک مترصد دريافتش هستند، هر خدمتی که توسط يک بانک ارائه می‌شود به سرعت در ساير بانک‌ها به نام‌های مختلفی برای نخستين بار ارائه می‌شود! کافی است يکبار به شعب يکی از بانک‌ها سربزنيد و بروشورهايی که حاوی اطلاعات و خدمات و محصولات بانک است را برداريد و به شعبه کناری که متعلق به بانک ديگری است، برويد. به راحتی مي‌توانيد هر بروشور را بر روی بروشور مشابه‌اش قرار دهيد. يا علاقمند تحقيقات ميدانی بيشتری هستيد، تبليغات رسانه‌ای يک سال گذشته (اعم از رسانه‌های ديداری-شنيداری يا رسانه‌های مکتوب و تصويری و ...) را جمع‌‌آوری کنيد و شما نيز شاهد همسانی‌ها باشيد.

غرض، نکوهش سبک تبليغات بانک‌ها نيست، هدف از اين يادداشت نمايش قدرتی است که ناديده گرفته می‌شود، قدرتی به نام برندينگ.

در اين حجم بالای رقابت بين بانک‌ها که به آن اشاره شد و هزينه‌های بالايی نيز برای آن انجام می‌شود، يک راهکار و يک مزيت رقابتی جدی وجود دارد که می ‌تواند به همه اين زحمات و هزينه‌ها جهت‌‌دهی کند و مفهوم تفاوت را که امروزه همه بانکها به دنبال اثبات آن برای مشتريان خود هستند برای يک بانک تثبيت کند. 

علم بازاريابی در حوزه برندينگ، اعتقاد دارد که هر اقدامی که در سازمان صورت می‌پذيرد، خصوصاً که در حوزه تبليغات يا ارتباط با مشتری باشد، می‌بايست از يک برنامه واحد تبعيت کند که فقط يک مفهوم را در ذهن مخاطب ايجاد نمايد. اين مفهوم بر اساس يک ذهنيت شکل می‌گيرد و همواره در ذهن مخاطبان ماندگار خواهد بود. همه ما وقتی نام مرسدس بنز می آيد، لوکس بودن را در آن می‌بينيم و يا وقتی نام اپل می آيد، نوآور را. 

اما وقتی نام بانک الف يا بانک ب می ‌آيد تصوير خاصی در ذهن ما شکل نمی‌گيرد. يا با آنچيزی که در شعار و تبليغات بانک مذکور وجود دارد تفاوت دارد. بانکی را به واسطه وسعت شعبش می‌شناسيم که هيچگاه در تبليغاتش اثری از آن نيست و بانک‌های ديگری تلاش دارند، الکترونيکی بودن را در ذهن مخاطب خود جای دهند که ما تصورش را هم به سختی در ذهن خود جای می‌دهيم.

لذا به مسولين محترم روابط عمومی بانک‌ها که امروزه نقش ارزنده ای در موفقيت بانک‌ها دارند پيشنهاد می شود با مطالعه و درک دقيقتر مفاهيم برندينگ، بودجه های در اختيار خود را به شکلی بهتر هزينه کنند تا با اختلاف بهتری نسبت به رقبای خود به اهداف‌شان دست پيدا کنند.
 

منبع: سایت بانک و بیمه 

مدیر سایت
آیت حسینی

Copyright © طراحی توسط اپرا EpreCo